Øreproblemer hos katt

Katter er heldigvis ikke så plaget med hud og øre-problemer som hund.

Dersom katter har ørebetennelse skyldes dette som regel at de er smittet med øremidd. Den klør da voldsomt i ørene og har mye brun, tørr voks. Lidelsen lar seg lett behandle men man må huske på å behandle alle kattene som har kontakt da det er en svært smittsom sykdom.

Bakteriell ørebetennelse ses en gang imellom men det er ikke et vanlig problem hos katt.De fleste katter med ørebetennelse (som ikke skyldes øremidd) har en underliggende allergi.

Hudsykdom hos katt

Den vanligste hudsykdommen hos katt kalles med et samlebegrep for Eosinofilt Granulom Komplex. Det skyldes som regel en underliggende allergi og forårsaker røde, såre evt skorpete områder i huden.

Noen ganger er bare lepper eller hode og nakke affisert, andre ganger ses slike forandringer på ryggen, bena eller magen. Lokaliseringen er avhengig av hvor katten klør eller slikker seg. Kattens tunge har mange små mothaker og dersom den slikker intenst vil huden raskt bli til et åpent sår.

Katter og allergi

Noen katter med allergi vasker seg mer enn normalt (fordi det klør). Denne overdrevne vaskingen fører til at den får lite pels eller blir helt hårløse i enkelte områder. De fleste slikker seg hårløse på magen og evt på innsiden av bakbena mens andre slikker seg hårløse langs sidene av kroppen og/eller på frambeina.

Behandling

Ved første gangs opptreden av eosinofilt granulom kompleks vil katten i mange tilfeller få en kortisonsprøyte med langtidseffekt. Dersom problemet kommer tilbake i løpet av få måneder  vil man forsøke å finne den underliggende årsaken. I de fleste tilfeller settes katten da først på en eliminasjonsdiett.

Matvareallergi hos katt

En matvareallergi er enkelt og billig å behandle i forhold til å teste og behandle for atopi ( allergi mot noe i miljøet) og det anbefales derfor ofte å gjøre en streng diett som første trinn i hudutredningen. Dersom katten blir bra i løpet av diettperioden og får tilbakefall etter avsluttet diett har man diagnosen og katten vil forbli frisk så lenge den får riktig diett.

Elimineringsdiett

En eliminasjonsdiett gjøres som regel ved å sette katten på et spesialbehandlet (hydrolysert) tørrfor i 8-10 uker. I noen tilfeller lager man en hjemmelaget diett bestående av ett protein og en karbohydratkilde som den ikke har fått før.

En slik diett krever mer innsats fra eiers side men kan fungere bedre på katter som ikke vil spise tørrfordiettene. Noen få katter fungerer ikke på noen som helst form for kommersielt fremstilt fôr og må ha hjemmelaget diettmat resten av livet.

Atopi-allergi

Atopi (allergi mot noe i miljøet) kan også ses hos katt. Allergiske katter produserer mindre antistoffer enn hundene gjør og flere katter enn hunder er derfor negative på allergitestene.

Dersom de er positive på testen og de har typiske symptomer på allergi (samt at man er sikker på at de ikke har parasitter eller hudbetennelse) kan man fremstille en allergivaksine til dem.

Kattene kan svare bra på denne behandlingen og dersom de får effekt er det et veldig godt alternativ til å gi dem kortisonsprøyter med jevne mellomrom.